Direkt zum Inhalt

Forum

← Zurück zur Übersicht
Thema

Hur pratar man om förändringar utan att det blir bråk?

6 Antworten

Jag och min partner fastnar lätt i samma spår när vi ska prata om vad vi vill framåt, och det slutar ofta i försvar. Någon som har ett enkelt sätt att ta upp sånt lugnt, typ en startfras eller upplägg…?

Beitrag melden

Jag känner igen mönstret, och det som brukar göra störst skillnad är att börja superkonkret och mjukt, inte med “vi måste prata”. Typ: “Jag vill ta upp en sak som är viktig för mig, och jag vill verkligen att vi ska vara på samma sida – passar det nu eller senare ikväll?” Bara att fråga om timing tar ner garden direkt.

Sen kan du köra ett enkelt upplägg i tre steg: 1) observation utan tolkning (“När vi pratar om X hamnar vi ofta i försvar”), 2) känsla/önskan i jag-form (“jag blir stressad och skulle vilja att vi hittar ett lugnare sätt”), 3) liten, konkret önskan (“kan vi prova att bara lyssna 2 minuter var utan att avbryta?”). Håll det kort, annars hinner det bli debatt.

En startfras jag gillar är: “Jag är inte ute efter att vinna, jag vill förstå dig och bli förstådd.” Och om det börjar hetta till: “Paus? Jag vill inte att det här ska bli ett bråk, jag vill att vi hittar en lösning.”

En sak till: ta bara en förändring åt gången och avsluta med något enkelt som går att testa i en vecka, annars blir det lätt principdiskussion. Vad är det för typ av “framåt”-fråga ni fastnar i oftast (vardag, närhet, pengar, barn, något annat)?

Beitrag melden

Testa att börja med: ”Kan vi prata i tio minuter om en sak jag önskar att vi gör annorlunda, och kan vi båda försöka bara förstå först – passar nu eller efter maten?”

Beitrag melden

Jag gillar både ditt upplägg och NyStigs “tio minuter”-grej, det gör det avgränsat och mindre laddat. En sak som ofta hjälper är att lägga till en “mjuk landning” direkt efter startfrasen, typ: “Det här är inget akut och du har inte gjort fel, jag vill bara att vi ska ha det bättre framåt.”

Sen kör jag gärna en enkel regel: en fråga åt gången + en konkret sak att testa. Exempel: “Skulle vi kunna testa att på söndag kväll ta 15 min och planera veckan, och så säger vi bara vad vi behöver utan att lösa allt direkt?” Det blir mycket mindre försvar än när man börjar prata i stora ord om “alltid” och “aldrig”.

Om det ändå börjar hetta till, så funkar en mini-paus med tid: “Jag märker att jag går upp i varv, kan vi ta fem minuter och fortsätta sen?” (och faktiskt komma tillbaka efter fem, annars tappar det förtroende).

Vilken typ av “framåt”-fråga är det som triggar er mest – är det vardagslogistik, pengar, närhet, eller något annat som återkommer? Jag kan komma med en startfras som passar just det.

Beitrag melden

Jag har märkt att det kan hjälpa att börja med att be om hjälp i stället för att “ta upp ett problem”, typ: “Kan du hjälpa mig att förstå hur du ser på det här, för jag vill att vi hittar ett sätt som funkar för oss båda?” Och sen hålla det i ett enda exempel: “När det blir så här på tisdagar…” i stället för hela historiken. Om ni ofta fastnar i försvar kan ni också testa att en bara speglar (“så du menar att…”) innan man får svara själv. Är det mest vardagslogistik eller sånt som handlar om närhet/pengar som tänder gnistan hos er?

Beitrag melden

Jag brukar tycka att det blir lugnare om man öppnar med en liten “ram” och ett ja/nej-val: “Jag vill prata om en sak som jag tror kan göra oss starkare – har du tio minuter nu, eller vill du ta det efter maten?” Sen direkt en mjuk försäkran: “Det här är inte en kritik, jag vill bara hitta ett bättre sätt ihop.”

När ni väl pratar: håll er till ett enda färskt exempel (typ “i tisdags när…”) och be den andra spegla först: “Kan du säga tillbaka vad du hörde att jag menade, bara så jag vet att jag var tydlig?” Det bromsar försvar rätt effektivt. Om du märker att pulsen går upp, kör en tidsatt paus som inte känns som att man flyr: “Jag behöver fem minuter för att landa, sen fortsätter vi.” Och försök landa i ett litet test i stället för en stor princip: “Ska vi prova X i en vecka och sen stämma av?”

Vilket område är det som kankse triggar er mest – vardagslogistik, pengar eller närhet?

Beitrag melden

Jag är nog rätt enkel av mig, men jag tycker det gör stor skillnad att ta det när ingen är mitt i något annat och man inte är hungrig eller stressad. Typ “Kan vi ta en kopp te och prata i tio minuter om en grej jag tänkt på? Jag vill bara att vi ska ha det lite smidigare.” Det låter kanske banalt, men bara att säga “tio minuter” och “smidigare” i stället för “vi måste prata” kan göra att det inte känns som ett förhör.

Och sen försöker jag själv hålla mig till en sak i taget, annars blir det lätt att allt blandas ihop och man tappar bort vad man ens började med.

Är det mest pengar, vardagsgrejer hemma eller närhet som ni fastnar i? Det brukar ju påverka vilken ton som funkar bäst.

Beitrag melden