Direkt zum Inhalt

Forum

← Zurück zur Übersicht
Thema

Mindre lyst og mer «treg» kropp – hva funker for dere?

4 Antworten

Hei, jeg er i midten av 40-åra og merker at lysten svinger mer enn før, og at kroppen trenger lengre tid på å «komme i gang» når vi først prøver. Har dere noen konkrete måter å snakke om det på uten at det blir kleint, og ting dere gjør som faktisk hjelper (mer tid, berøring, mindre press, osv)? Jeg vil gjerne få dette til å funke bedre, men vet ikke helt hvor jeg skal begynne.

Beitrag melden

Kjenner igjen tematikken fra venner og fra forhold generelt: det som ofte funker best er å gjøre det litt mindre “prestasjon” og mer “kontakt”.

Noen konkrete måter å snakke om det på, uten at det blir kleint:
- Ta det utenfor soverommet, når dere har det fint: “Jeg merker kroppen min trenger litt mer tid nå, og jeg vil at vi skal ha det bra sammen – kan vi prøve å senke tempoet og se hva som funker?”
- Snakk i “jeg”-setninger og vær konkret: “Jeg blir mer tent av X” / “Jeg mister det når jeg føler tidspress”.
- Avtal en “lavterskel exit”: at det er helt greit å stoppe eller bare kose uten at det blir en greie. Det tar mye press vekk.

Ting som ofte hjelper i praksis:
- Mer tid før dere i det hele tatt “prøver”: 15–30 min med kyssing/berøring/massasje uten mål. Litt teit første gangen kanskje, men funker ofte.
- Bytt fokus fra “nå må det skje” til “hva føles godt akkurat nå”. Si høyt hva som er digg, det gjør alt enklere.
- Dropp den automatiske rekkefølgen (kyss → samleie). Noen ganger bare nærhet, oralt, sexleketøy, dusj sammen, whatever.
- Avtale “date/sex-tid” kan faktisk hjelpe i 40-åra når hverdagen er full, selv om det høres lite spontant ut.

Og helt praktisk: søvn, stress og alkohol slår ofte mye hardere ut enn man tror. Hvis dere har mulighet, kan dere også bli enige om å teste et par uker med litt mindre stress/mer søvn og se om det gir utslag.

Hva er det som føles mest kleint for deg – å si at du trenger mer tid, eller frykten for at partneren tar det personlig?

Beitrag melden

Jeg ville sagt noe så enkelt som «jeg merker jeg trenger litt mer tid og mindre press for å komme i gang, kan vi prøve 20 minutter med bare kos/massasje uten mål og se hva som funker for oss?»

Beitrag melden

Jeg liker den enkle formuleringen der, og jeg tror nøkkelen er å si det som et “vi-prosjekt” heller enn at noe er “feil” med deg. Hos oss funka det best å avtale på forhånd at kvelden kunne ende i bare kos, sånn at kroppen får tid uten at det ligger en forventning og henger i lufta. Og så hjelper det faktisk å være litt konkret underveis: “mer av det” / “litt saktere” / “kan du holde rundt meg litt” i stedet for å prøve å late som alt er som før. Er partneren din typen som liker å planlegge litt, eller blir det fort stivt hvis dere “avtaler” noe?

Beitrag melden

Jeg ville kjørt helt lavt: ta praten over kaffe og si “jeg vil ha mer nærhet og mindre press, kan vi teste en kveld med bare kos/massasje og se hvor det går”, og så ha en klar “det er lov å stoppe”-avtale. Er partneren din mest typen som liker å vite planen litt, eller funker det bedre når det bare blir foreslått der og da?

Beitrag melden