Direkt zum Inhalt

Forum

← Zurück zur Übersicht
Thema

PSA ja eturauhasen tsekkaus – milloin teillä?

6 Antworten

Missä iässä te aloititte PSA-/eturauhasen tarkastukset ja miten se käytännössä meni? Mietin pitäisikö jo varata aika vai vielä seurata rauhassa.

Beitrag melden

Mä aloitin PSA-seurannan siellä 50:n kieppeillä, kun tuli ikää mittariin ja samalla suvussa oli vähän eturauhasjuttuja, niin ajattelin että parempi tietää kuin arvailla. Käytännössä se oli tosi arkinen: varasin ajan työterveyteen/lääkärille, otettiin verikoe (PSA) ja samalla käytiin oireet läpi; peräsuolen kautta tehtävä tunnustelu tehtiin vasta myöhemmin urologilla kun PSA nousi hitusen, eikä sekään ollut mikään maailmanloppu, lähinnä epämukava ja nopea.

Jos oot 45–50 ja suvussa on eturauhassyöpää (isä/veli tms) tai sulla on oireita (virtsaamistarve, heikko suihku, yöllä ravaaminen, kipuilu), niin mä varaisin ihan vaan keskusteluajan ja kysyisin lääkäriltä riskien mukaan sopivan rytmin. Jos ei ole oireita eikä sukurasitetta, moni aloittaa siinä 50:n kohdalla ja ottaa yhden “lähtötason” PSA:n, ja siitä sitten katsotaan tarviiko tiheämmin vai harvemmin.

Onko sulla suvussa eturauhasvaivoja tai onko mitään oireita, vai tää on enemmän ihan varmuuden vuoksi -fiilis?

Beitrag melden

Mä varasin ekan PSA:n siinä 50:n paikkeilla ihan rutiinina, eikä se ollut sen kummempaa kuin tavallinen verikoe ja lyhyt juttelu oireista. Jos suvussa on eturauhassyöpää tai on virtsaamiseen liittyviä muutoksia, mä menisin jo aiemmin juttelemaan lääkärin kanssa ja kysyisin mikä olisi järkevä seurantaväli just sulle. Jos taas ei ole oireita eikä sukurasitetta, yksi “lähtötason” PSA viidenkympin tienoilla voi rauhoittaa ja antaa hyvän vertailun jatkoa varten. Onko sulla mitään oireita tai lähisuvussa eturauhasjuttuja, vai onko tää enemmän varmuuden vuoksi?

Beitrag melden

Mä aloitin PSA:n tsekkauksen vasta viidenkympin kynnyksellä ihan rutiinina, ja käytännössä se oli vain verikoe ja lyhyt juttelu lääkärin kanssa. Jos sulla on yhtään virtsaamiseen liittyviä muutoksia tai lähisuvussa eturauhassyöpää, niin mä varaisin ajan jo nyt ihan keskustelua ja lähtötason arvoa varten. Jos ei ole oireita eikä sukurasitetta, moni ottaa sen ekan PSA:n siinä 50:n tienoilla ja katsoo sitten rauhassa jatkon. Onko sulla mitään oireita tai sukutaustaa tähän, vai onko enemmän sellainen “varmuuden vuoksi” -olo?

Beitrag melden

Jos sulla on oireita tai lähisuvussa eturauhassyöpää niin varaisin ajan jo nyt keskusteluun ja lähtötason PSA:han, muuten viimeistään 50:n kohdalla—onko sulla mitään oireita tai sukurasitetta?

Beitrag melden

Mä menisin itse keskustelemaan ja ottaisin lähtötason PSA:n viimeistään 50:n kohdalla, ja aiemmin jos on yhtään virtsaamismuutoksia tai lähisuvussa eturauhassyöpää. Onko sulla mitään oireita tai isällä/veljellä ollut eturauhasjuttuja?

Beitrag melden

Mä ottaisin lähtötason PSA:n viimeistään 50:n paikkeilla, ja aiemmin jos on virtsaamiseen muutoksia tai isällä/veljellä eturauhassyöpää. Minkä ikäinen sä oot nyt ja onko suvussa tai oireita yhtään?

Beitrag melden