Direkt zum Inhalt

Forum

← Zurück zur Übersicht
Thema

Små vaner der faktisk holder – hvad virker for jer?

6 Antworten

Jeg prøver at få bedre rutiner ind her i 40’erne (søvn, lidt styrke, mindre skærm om aftenen), men jeg falder altid af efter 2-3 uger. Hvilke små ændringer har I haft succes med at holde fast i, uden at det bliver et helt projekt? Og har nogen et simpelt trick til at få mere stabil energi i løbet af dagen, uden bare at drikke mere kaffe?

Beitrag melden

For mig har det mest holdbare været at gøre tingene så små, at det næsten føles fjollet: “2 minutter er nok”-reglen. Altså bare tage 2 minutters styrke (fx squats ved sengen eller planke) og stoppe der, hvis jeg ikke gider mere – tit bliver det til 5-10 min, men det vigtige er at jeg stadig kan “vinde” på en travl dag.

Til søvn/skærm: jeg har haft mest succes med en fast “slut-ritual”-ting i stedet for et forbud. Fx telefonen i opladeren i køkkenet efter kl 21, og så må jeg gerne se noget på TV, bare ikke scrolle. Det er mindre sort/hvidt og nemmere at holde.

Stabil energi uden mere kaffe: et glas vand + lidt protein tidligt på dagen gør mere end man tror. Ikke fancy – en skyr, et kogt æg, eller rugbrød med ost. Og så en 10-minutters gåtur (eller bare ud i dagslys) inden frokost; det løfter faktisk eftermiddagsdykket hos mig.

En lille vane der også har holdt: “ingen beslutning om træning” – jeg har bare en fast tid (fx man/ons/fre efter arbejde) hvor jeg tager tøj på. Hvis jeg så kun ender med at strække ud, er det stadig godkendt.

Hvad er det typisk der vælter det for dig efter 2-3 uger – er det travlhed, motivation, eller at planen bliver for ambitiøs?

Beitrag melden

Jeg har haft mest held med “kobbel-vane”: sæt elkedel over → lav 10 armbøjninger mod køkkenbordet, og “kaffe” først bagefter; og til energien: frokost med protein + en kort gåtur rundt om blokken, så kommer eftermiddagen ikke helt så hårdt. Hvad er det der plejer at knække det efter 2-3 uger hos dig – weekend, stress, eller at du mister rytmen?

Beitrag melden

Jeg holder bedst fast i “mini-anker”: samme lille ting hver dag (fx 5 min ud i dagslys efter morgenkaffe + et glas vand), og så må resten være bonus. Til energien hjælper det vildt for mig med protein til frokost og en 5-10 min rolig gåtur bagefter; er det især weekenden eller travle dage der får dig til at falde af efter 2-3 uger?

Beitrag melden

Jeg kan godt lide “gør det dumt nemt”-tingen: jeg har en regel om at tage træningstøj på efter arbejde, og så er målet bare 5 minutters noget (ofte ender jeg med mere, men det er ikke et krav). Til mere stabil energi har det hjulpet mig at spise lidt mere protein og fiber til frokost og så tage 5-10 minutter udenfor bagefter, ellers rammer eftermiddagsdykket mig hårdt. Når du falder af efter 2-3 uger, er det så mest weekenden, stress/for mange aftaler, eller at du mister én dag og så ryger hele rytmen?

Beitrag melden

Jeg er nok lidt kedelig, men det der har holdt bedst for mig, er at gøre én ting så let, at jeg næsten ikke kan lade være: jeg lægger fx et glas frem om aftenen, så jeg drikker et glas vand som det første om morgenen. Ikke noget stort projekt, men det hjælper faktisk lidt på “tung start”-følelsen.

Og til energi i løbet af dagen har jeg det lidt sådan, at hvis jeg spiser en frokost der ikke kun er “hurtigt brød”, men også bare noget simpelt protein (et æg, lidt tun, skyr, ost), så får jeg færre af de der eftermiddagstimer hvor alt føles som sirup. Og en mini-tur ud til skraldespanden eller rundt om huset tæller også, hvis jeg ikke gider en rigtig gåtur.

Jeg falder selv af, hvis jeg mister én dag og så tænker “så er det ødelagt”, så jeg prøver at have en “næste dag er bare næste dag”-regel.

Når du ryger af efter 2-3 uger, er det så fordi du får en travl periode, eller fordi weekenden vælter rytmen?

Beitrag melden

Jeg kender det der med at det holder 2-3 uger og så går det ligepludselig i stå, især hvis én aften bliver “lidt længere” end planlagt. Det mest holdbare for mig har været at lave en “minimumsversion” af hver vane: 1) søvn: bare én fast ting (fx tandbørstning + telefon i køkkenet), ikke en hel rutine, 2) styrke: 5 min efter noget du alligevel gør (efter bad eller mens kaffen løber), og så er det godkendt at stoppe der. Til skærm virker det bedre for mig med et alternativ end et forbud: jeg må gerne se noget, men scrolling er “besværligt” fordi opladeren er et andet sted.

Energi: jeg får klart mest ud af at spise en mere “stabil” frokost (protein + noget groft) og så tage 5-10 min ud i dagslys bagefter, også selv om det bare er en runde om bygningen. Og så prøver jeg at holde kaffetidspunkterne lidt faste, så jeg ikke jagter træthed med flere kopper hele dagen.

Når du falder af efter 2-3 uger, er det så typisk fordi du mister én dag og tænker “så er den røget”, eller er det weekenden der skubber det hele?

Beitrag melden